Jul i McEra

Liseberg hade inte oväntat sålt ut julen, och min egen julfeeling har bytts ut mot en oroande vilsenhet. Min talanglösa planering tillsammans med en liten (LITEN) krypande höstdepp satte stopp för den.
Framför mig ligger en komvuxgrop to be, tenta med bok, beef med hyresvärd och kamp mot kommunens brist på skyndsamhet. En inte helt lätt uppgift, men det ska nog gå. Allt jag behöver är tid och disciplin. Det ena är det brist på och det andra kanske det är på tiden att jag skaffar mig.

Liseberg ja. Första gången jag var där juletid, och det var lite av en letdown. Visst var det fint, väldigt fint till och med. Men det var ju inte jul, ingen riktigt jul i alla fall.
Jag kom på mig själv med att sakna skyltsöndagarna i Bengtsfors, med föreningsgubbarna som grillar korv och serverar glögg längs storgatan. Jag vill inte ha burger king-finansierade matställen eller kalla knäckäpplen med vattning oboy och skumgrädden vid sidan. Konstgjorda facklor? Nej, ge mig hellre en gågata upplyst av marshaller och tomtebloss.

Hur länge sedan var det julen innebar mer än att hitta den perfekta presenten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0