Hur nära är nära? Och hur långt är långt ifrån?

Idag har jag tentadebuterat på högskolan väst. Det gick rätt okej, tror jag. Det är lite svårt att veta om man svarat rätt, även om det oftast kändes som logiska svar jag plottrade ner. Vissa av dom var väl mer eller mindre egna påhitt i formen "såhär borde det ju faktiskt hänga ihop". En kombination av otillräcklig mängd pluggtid och en kursbok på engelska. Det är svårt att fatta alla termer och uttryck när det handlar om ett ämne man inte läst om tidigare, och speciellt på ett främmande språk.

Fågeln som hade byggt bo på brandtrappan här utanför har kommit tillbaka. Den letar efter boet, som borde varit där om inte ungarna som hänger på lekplatsen om eftermiddagarna hade sabbat det. Han, eller hon, ser lite vilsen ut och stirrar lite förskrämt på mig varje gång jag går fram till fönstret och tittar. Tänk er själva, att gå hem men inte ha nåt hus kvar. Trist.

Hittade det här i Kristins blogg. Otroligt klantigt att det här inte upptäcktes och ordnades. Domaren som dömde The Pirate Bay-männen till fängelse och skadestånd är medlem i vissa organisationer som berör upphovsrätt och kan därmed anklagas för jäv, vilket kan leda till att rättegången ogillas och måste tas om.
I ett mål som antagligen kommer bli vägledande för andra liknande fall så borde man mer än någonsin ha kollat upp sånt här. Sen är frågan om blotta medlemskapet i en sådan organisation är tillräcklig för att dömas för jäv. Men det är lätt att få det att se illa ut.

En tanke har fötts i min skalle att det vore gött att bara åka iväg, skita i utbildningar ett tag och hanka sig fram genom världen. Se saker och få lite intryck, nåt annat än resterna av vårt folkhem. Om det nu nånsin fanns något folkhem, det kan man ju fundera över ifall världsproblemen tar slut.

Om mamma av nån anledning skulle läsa detta så oroa dig inte. Den tanken försvinner nog snart.
 
Dagens pepp: Min kursbok ägnade en egen underrubrik åt att förklara varför U-länder inte kan konkurrera med I-länder och därför kommer att förbli på sin låga nivå. Först föreslog författaren olika teoretiska tillvägagångssätt för U-länder att lyfta sin välfärdsnivå, och sedan krossaden han teorierna en efter en. Underbara värld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0